Kannanotto: Hallitus, eikö opiskelijoiden taloudellisen ahdingon syventäminen alkaisi jo riittämään?

(This statement is only in Finnish)

Tällä viikolla käydyn kehysriihen päätökset ovat opiskelijoiden toimeentulon osalta huolestuttavia: hallitus on siirtämässä opiskelijat asumistuelta opintotuen asumislisälle. Päätös on leikkaus opiskelijoiden toimeentulosta ja näkyy varsinkin yksin asuvien tuloissa. Asumislisä on käytettävissä vain opintotukeen oikeuttavilta kuukausilta ja tämä lisää opiskelijoiden

toimeentulon epävarmuutta. Tämä johtaa käytännössä pakkovelkaantumiseen, sillä opiskelijat eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen ennen opintolainan nostamista.

Opiskelijakunta HUMAKO vastustaa jyrkästi hallituksen päätöksen leikata opiskelijoiden

toimeentulosta entisestään. Hallitus on aiemmin jo päättänyt jäädyttää opintotuen indeksikorotuksen, joka tarkoittaa, että opintotuki ei kasva yleisen hintatason noustessa.

“Opiskelijat elävät jo nyt köyhyysrajalla. Opiskelijoiden toimeentulosta leikkaaminen tässä taloudellisessa tilanteessa on täysin kohtuutonta. Toimeentulon heikennykset ja taloudellinen epävarmuus tulevat näkymään opiskelijoiden mielenterveydessä ja opiskelukyvyssä”, hallituksen puheenjohtaja Elina Liekkinen jyrähtää.

Huolestuttavinta hallituksen mittavissa leikkauksissa on se, että opiskelijoiden talouteen kohdistuvat heikennykset ovat täysin ideologisia. Leikkaukset pyhitetään korotetulla opintolainalla täysin sivuuttaen sen faktan, että jo vuonna 2022 vastavalmistuneella ammattikorkeakouluopiskelijalla oli opintolainaa keskimäärin 17 802 euroa. Miten käy, kun jo kahden vuoden takaiseen verrattuna opintolainan korot ovat nousseet huomattavasti ja velkataakka lisääntyy kahdella sadalla eurolla kuukaudessa? Opintolainan ei kuuluisi missään nimessä korvata opinto- ja asumistukia eikä sen nostamisen pidä olla pakollista yhdellekään korkeakouluopiskelijalle.

Korkeakouluopiskelijat ovat jo nyt jaksamisensa äärirajoilla eikä näillä leikkauksilla saavuteta muuta kuin yhä enemmän loppuunpalaneita ja velkaantuneita nuoria aikuisia, joiden kuuluisi taloudellisen ahdingon sijaan keskittyä opiskeluun. Sen sijaan, että opiskelijat valmistuisivat motivoituneina oman alansa ammattilaisina, saa Suomi tulevaisuudessa vain uupuneita ja tutkintonsa pikavauhtia liukuhihnalla suorittaneita velkakuoppaan hylättyjä tekijöitä. Yhä useammin opintojen ja palkattomien tai matalapalkkaisten harjoitteluiden ohella opiskelijat joutuvat tekemään töitä pystyäkseen kattamaan arjen kustannukset.

Opiskelijakunta HUMAKOn mielestä opiskelijoilta leikkaaminen ei voi jatkua. Opiskelijoilta ei voi leikata loputtomasti eikä ole reilua, että opiskelijat ainoana ihmisryhmänä pakotetaan ottamaan velkaa omien arjen menojen kattamiseen. Leikkauksien seuraukset tulevat olemaan kauaskantoisia ja tulevat vaikuttamaan negatiivisesti opiskelijoiden hyvinvointiin. Hyvä Suomen hallitus, nyt on korkea aika lopettaa opiskelijoiden aseman kurjistaminen!

Elina Liekkinen Aleksi Nerola

hallituksen puheenjohtaja hallituksen varapuheenjohtaja