Kannanotto: HUMAKO vaatii sukupuolineutraaleja wc-tiloja kaikille Humakin kampuksille

Päivitetty: 13. elok. 2019

Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKO vaatii sukupuolineutraaleja vessoja kaikille Humakin kampuksille. Sukupuolten välisessä tasa-arvoisessa kohtelussa on huomioitava useiden sukupuolten olemassaolo. Yksilön sukupuoli-identiteetti voi olla muun muassa mies, nainen, transsukupuolisuus, transvestisuus, muun sukupuolisuus ja intersukupuolisuus. HUMAKO kannattaa, että Humanistisessa ammattikorkeakoulussa luovutaan sukupuolijaottelusta ja tukeakseen sukupuolien monimuotoisuutta ja useiden sukupuolten olemassaoloa. HUMAKO vaatii, että Humanistisen ammattikorkeakoulun kampuksilla otetaan käyttöön sukupuolineutraalit vessat viimeistään seuraavan lukuvuoden alkaessa.

HUMAKOn yhdenvertaisuussuunnitelma ei kannusta sukupuolijaotteluun, tai -kiintiöihin sekä tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. Opiskelijakunta vaatii myös Humanistista ammattikorkeakoulua huomioimaan opiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja varmistamaan, että jatkossa kaikilla sen kampuksilla on sukupuolineutraalit wc-tilat. Jottei kenenkään opiskelijan tarvitse määritellä omaa sukupuoltaan vessaan mennessä ja jotta oman sukupuolen määrittely sekä sen julkituominen on opiskelijan omasta tahdosta kiinni juuri sellaisessa paikassa ja sellaisena aikana, kuin hän haluaa.

”Mielestäni opiskelijoiden ei tarvitse määritellä omaa sukupuoltaan niinkin arkisen asian parissa, kuin vessassa käynnissä. On olemassa opiskelijoita, joille oman sukupuolen määrittäminen on iso asia ja myöskin opiskelijoita, jotka kokevat, etteivät halua mahduttaa itseään mihinkään muottiin. Mielestäni tässä asiassa opiskelijat tulisi huomioida yksilöinä, eikä tietyn sukupuolen edustajina. Sukupuolineutraalit vessat antavat opiskelijoille mahdollisuuden olla juuri sellaisia kuin ovat ja kertoa itsestään vain sellaisia asioita, joita he haluavat”, toteaa hallituksen varapuheenjohtaja Eena Kero.

Uudessa sukupuolineutraaleiden vessojen toimintamallissa on myös yhdenvertaisuuden lisäksi muitakin käytännön hyötyjä. Useissa Humakin toimipisteissä naisten ja miesten vessoja ei ole samaa määrää, jotka aiheuttavat sitä, että joko miesten tai naisten vessaan on pitkät jonot ja toiset vessat huutavat tyhjyyttään. Sukupuolineutraalit vessat tasaavat tilojen käyttöä, sekä vähentävät opiskelijoiden jonoissa viettämää aikaa päivän aikana. Osassa Humakin kampuksista, on tämä jo huomioitu, esimerkiksi Nurmijärven Kiljavan opistolta osa vessoista on muutettu sukupuolineutraaleiksi. Nyt olisi aika tuoda kaikki kampukset yhdenvertaisuuden osalta tämän päivän tasolle, jonka vuoksi vaadimmekin, että joka kampukselta vähintään osa wc-tiloista on muutettava sukupuolineutraaleiksi tulevan lukuvuoden alkuun mennessä.

“On kaikkien etu, että kampuksilla on sukupuolineutraalit wc-tilat. Humakin kampuksilla samoja tiloja käyttävät Humakin opiskelijoiden lisäksi henkilökunta, sekä opistojen omat opiskelijat ja henkilöstö. Sukupuolineutraalit vessat takaavat mahdollisuuden yhdenvertaisuuteen kaikille ihmisille, ketkä jakavat tilat päivittäin kanssamme”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Joose Mäensyrjä.

Mistä kannanotossamme sitten lyhyesti onkaan kysymys? Vaadimme korkeakoulua takaamaan opiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja tuomaan kaikille Humakin kampuksille sukupuolineutraalit vessat NYT!

Helsingissä 16.05.2018

Hallituksen puheenjohtaja Joose Mäensyrjä joose.maensyrja (a) humako.net puh: 045 122 5030

Hallituksen varapuheenjohtaja Eena Kero eena.kero (a) humako.net puh: 045 134 4634

Kuva: Pekka Piippo / Hahmo