Kannanotto: Hallitus tappaa kansainvälisyyden maakunnista

Kannanotto: Hallitus tappaa kansainvälisyyden maakunnista

Päivitetty: 27. jouluk. 2019

22.10.2015

Hallituksen tiistaina julkisuuteen esittelemä 1500 euron alaraja EU- ja ETA -maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksuista aiheuttaa kauhua maakunnallisten ammattikorkeakoulujen opiskelijoissa. Pakollisen lukukausimaksun asettaminen vie pienempien maakuntien korkeakouluilta mahdollisuuden lisätä houkuttelevuutta tarjoamalla maksutonta koulutusta opiskelijoille.

Hallituksen aiemmin kaavailema esitys maksujen vapaaehtoisuudesta olisi huonoista vaihtoehdoista ollut se parempi. Lisäksi korkeakouluille olisi annettu enemmän pelivaraa, jos esimerkiksi maksujen asettamisen jälkeen ulkomaisten opiskelijoiden hakijamäärät olisivat romahtaneet. Nyt Sipilän hallituksen kuuluisaksi tullut leikkuri osuu myös korkeakoulujen itsemääräämisoikeuteen.

Erityisen rajusti leikkaus näkyy nimenomaan suurten kaupunkiseutujen ulkopuolella. Suuri kaupunki itsessään on vetovoimatekijä, johon on varsin haasteellista pienten opiskelijakaupunkien vastata. Hinta voisi näin ollen toimia laadun ohella houkuttimena saada kansainvälisiä opiskelijoita myös suurten kaupunkiseutujen ulkopuolelle.

"Tuntuu erikoiselta, että nimenomaan keskustan vetämä hallitus on valmis uhraamaan maakuntien kehityksen ja kansainvälisyyden", ihmettelee Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMMAKKOn hallituksen puheenjohtaja Jaakko Lehtonen.

Kansainvälisten opiskelijoiden merkittävä väheneminen maakunnallisissa korkeakouluissa tulee näkymään myös aluekehityksessä. Maakuntien elinvoimaisuuden kannalta on äärimmäisen tärkeää saada korkeakoulutettua kansainvälistä työvoimaa vauhdittamaan esimerkiksi viennistä riippuvaisten yritysten toimintaa.

“By experience I can tell that it’s already difficult enough to get to come here, not to mention trying to integrate to Finnish society in regional communities. Instead of introducing mandatory tuition fees, we should strive to improve the quality of Finnish higher education and focus on integrating international students. Make it an easy choice for foreign students to come to study and work in Finland!", Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan hallituksen jäsen Gramoz Shpendi korostaa.

30.10.2018

Jaakko Lehtonen

Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMMAKKOn hallituksen pj.

Tommi Halkosaari

Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOKin hallituksen pj,

Simo Rauma

Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKAn hallituksen pj.

Otto Mantere

Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMOn hallituksen pj.

Riikka Peni

Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta MAMOKin hallituksen pj.

Satu Räsänen

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Klaanin hallituksen pj.

Emma Heinänen

Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HAMKOn hallituksen pj.

Salla Paavilainen

Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOn hallituksen pj.